“Modul greșit în care noi înțelegem leadershipul” (Medium)

Medium a publicat noul meu articol “Modul greșit în care noi înțelegem leadershipul

Recent mi-a fost adus în atenție un interviu cu primatologul Frans de Waal. De Waal, un autor prolific care a scris pe larg în cercetările sale despre cimpanzei, este renumit pentru că a promulgat conceptul de „mascul alfa”. În cartea sa Politica cimpanzeilor, el a vorbit despre acest concept, iar apoi președintele Camerei Reprezentanților, Newt Gingrich, a recomandat cartea noilor congresmeni bărbaţi și femei. Dar, potrivit lui De Waal, conceptul a fost înțeles greșit și a ajuns să însemne, așa cum a explicat într-o prelegere TED , că un bărbat alfa „este practic un bătăuș”.

De fapt, spune De Waal, masculii alfa nu sunt neapărat cei mai agresivi sau cei mai puternici. În cea mai mare parte, ei se ridică în vârf formând coaliții cu alți bărbați și continuă să-și cultive relațiile cu ei odată ce ajung pe poziția de vârf. Coaliția îi ajută să-și mențină statutul și să-i descurajeze pe potențialii concurenți.

Cu toate acestea, o coaliție de bărbați nu este suficientă pentru a menține postul de vârf. În ciuda inferiorității lor fizice, femelele au un rol decisiv în grup. Pentru a câștiga sprijinul lor, masculul alfa răsfață femelele cu mâncare și alte bunătăți și le gâdilă bebelușii.

Interesant este că atât masculul alfa, cât și femela alfa joacă rolul de menținere a păcii – masculul între bărbați și femela între femele. Când masculul alfa vine să facă pace între maimuțele beligerante, el transcende considerația de coaliție și acționează ca un pacificator obiectiv. Membrii trupei recunosc acest lucru și îl respectă pentru asta.

Și mai interesant, un mascul alfa va ajuta adesea un membru bolnav sau neputincios al grupului fără un motiv aparent. Chiar dacă nu este membru al coaliției sale și nu pare să existe niciun beneficiu personal în a ajuta o maimuță mai slabă sau bolnavă, mascul sau femelaă, masculul alfa va împărți adesea hrana, va oferi confort și va ajuta în multe alte moduri.

De regulă, cu cât este mai amabil bărbatul alfa, cu atât domnia lui este mai lungă. Și când va fi timpul să fie înlocuit, nu va fi maltratat. Dimpotrivă, trupa va continua să-l respecte și să-l asiste la bătrânețe, un tribut adus bunăvoinței sale în zilele sale pe tron.

Dacă un bătăuș devine bărbatul alfa, așa cum se întâmplă uneori, el va guverna atât timp cât puterea sa fizică va rezista. Când este provocată, trupa nu numai că nu-l va sprijini, ci și va susține pe contestatorul său. Sfârșitul unui bărbat alfa agresor va fi invariabil amar și dureros.

Descriu toate acestea pentru a arăta cât de asemănători suntem. Adică, dacă societatea noastră ar fi la fel de dreaptă și etică precum cea a cimpanzeilor, probabil că ar arăta cam la fel.

În cele din urmă, dorințele oamenilor și dorințele primatelor sunt aceleași dorințe, aceleași gânduri și calcule. Diferența constă în intensitate și rafinament, dar dorințele sunt toate aceleaşi. Invidia, pasiunea și foamea de putere există toate la oameni așa cum există la primate, deși la acestea din urmă sunt mai puțin dezvoltate și nu la fel de sofisticate.

Dacă ne analizăm sincer, vom vedea că la nivel social nu am evoluat mai mult decât au evoluat primatele. În timp ce noi am dezvoltat tehnologia, ele au dezvoltat caracteristici sociale pozitive pe care noi nu le avem. Ca rezultat, avem o societate avansată din punct de vedere tehnologic, care folosește tehnologia împotriva propriilor membri.

Există un motiv pentru care se întâmplă acest lucru, o diferență fundamentală care face imposibil ca societatea noastră să devină ca cea a primatelor. Diferența este că ceea ce fac ele instinctiv, noi trebuie să facem în mod conștient, altfel nu o vom putea face deloc, așa cum vedem în mod evident.

Dacă am fi meniți să rămânem la nivelul primatelor, nu ar avea rost să devenim oameni. Ni s-a refuzat instinctul de a construi o societate pozitivă și de susținere, aşa încât să o dezvoltăm de la sine. Procedând astfel, am înțelege meritele unei astfel de societăți în comparație cu opusul ei, care este starea noastră actuală. Aceasta, la rândul său, ar face înțelegerea naturii umane și a naturii ca întreg, mult mai profundă decât poate înțelege orice altă ființă creată.

Unii pot crede că încercarea de a avea grijă unul de altul este naivă sau nerealistă, dar ei nu înțeleg că făcând acest lucru, construim în noi structura care există în afara noastră. Studiem natura simulând modul ei de operare și, din moment ce natura funcționează într-o manieră de reciprocitate și grijă, așa cum demonstrează societatea cimpanzeilor, singurul mod în care vom înțelege natura este construirea unei societăți similare de la sine și prin construirea unei societăți asemănătoare din proprie inițiativă și prin propriile noastre eforturi.

Într-un fel, Natura ne-a făcut orbi, astfel încât să ne dezvoltăm viziunea singuri. Noi, în orbirea și egoismul nostru, credem că întreaga lume este la fel de oarbă și egoistă ca noi. Dar dacă ne străduim să acționăm așa cum acționează animalele în mod natural, vom descoperi adevărata dispoziție, de grijă a naturii.

Discuții | Share Feedback | Ask a question




"Cabala și Semnificatia Vieții" Comentarii RSS Feed