“Moștenirea unui uriaș spiritual” (Linkedin)

Noul meu articol pe LinkedinMoștenirea unui uriaș spiritual

Știa că a sosit ceasul; știa că trebuie să se mute în Israel; el i-a spus prim-ministrului israelian cum poate fi Israelul cu adevărat independent; și și-a dedicat viața pentru a ajuta poporul evreu și întreaga omenire. În această săptămână, acum 67 de ani, Yehuda Ashlag cunoscut sub numele de Baal HaSulam, cel mai mare cabalist din timpurile moderne și printre cei mai mari din toate timpurile, a murit și ne-a lăsat o moștenire de iubire necondiționată pentru poporul său, pentru toți oamenii și pentru toată creația. De asemenea, ne-a lăsat cărți și o foaie de parcurs care ne poate ajuta să devenim ca el.

Era în 1921. Ashlag, un genial Dayan [judecător la curtea evreiască ortodoxă] din Varșovia, „capitala” iudaismului din diaspora, care a fost numit în această venerabilă funcție când avea doar 19 ani, fusese deja excomunicat de câțiva ani. Dar nu l-au deranjat greutățile extreme pe care el și familia sa le-au suportat din cauza asta. Singura sa concentrare a fost asupra soartei poporului său și a lumii.

Cu câțiva ani în urmă, el și-a dat seama că Europa se îndrepta spre un antisemitism extrem și ucigător. El a încercat să-i avertizeze pe colegii săi evrei din Varșovia, dar conducerea ortodoxă a împiedicat ca vocea sa să fie auzită. Când a insistat, i-au interzis funcția de Dayan, au întrerupt legăturile cu el și au instruit întreaga comunitate evreiască să-l ignore. În acele vremuri, boicotul era o situație care punea viața în pericol, deoarece trebuia să te bazezi pe comunitate pentru muncă, locuință, educație și asigurare. Fără comunitate cineva era la mila polonezilor, iar aceştia nu-i iubeau pe evrei.

Dar Ashlag a continuat să încerce. El a încheiat un acord pentru achiziționarea a 300 de colibe din lemn din Suedia și un loc pentru a fi ridicate în Palestina. El a reușit chiar să convingă în secret 300 de familii evreiești să se mute acolo și să scape de o soartă amară în Europa. Din păcate, conducerea ortodoxă i-a descoperit planul și a convins toate cele 300 de familii să rămână în Polonia. Nu vom ști niciodată câți dintre ei, dacă există, au supraviețuit Holocaustului.

Dar în 1921 s-a întâmplat ceva. Ashlag și-a dat seama că era timpul să plece. Până atunci studiase Cabala de mulți ani, și ajunsese la un nivel la care și-a depășit propriul profesor. Într-o astfel de stare, nu mai era nimic care să-l țină în Polonia. În același an, el și familia sa s-au mutat la Ierusalim și a început să scrie din abundenţă.

Scrierile lui Ashlag mărturisesc că el a fost nu numai un mare cabalist, ci și un gânditor revoluționar global care a înțeles complexitățile naturii umane. Folosind înțelegerile sale tranşante, el a fost capabil să prezică ce se va întâmpla în Israel și în lume și a încercat din răsputeri să schimbe lucrurile în bine. El a fost un sionist pasionat nu de dragul cuceririi țării, ci pentru ca poporul evreu să își împlinească datoria față de lume: să dea un exemplu de unitate și iubire față de ceilalți, atitudine de care știa că lumea va avea nevoie disperată.

Nu s-a mulțumit doar să scrie. El s-a întâlnit cu fiecare persoană influentă din zonă de la acea vreme și a încercat să-i convingă că suveranitatea în sine nu este suficientă, că dacă Israelul vrea să prospere, acesta trebuie să dea un exemplu de unitate și responsabilitate reciprocă. El i-a rugat pe acei lideri să stabilească educația către unitate mai presus de toate diferențele, și să stabilească o societate bazată pe grija oamenilor unii pentru alții și să nu se aștepte ca lucrurile să se rezolve de la sine.

El a vorbit de mai multe ori cu David Ben Gurion, primul prim-ministru israelian, Moshe Sharett, al doilea prim-ministru israelian, Haim Arlosoroff, șeful departamentului politic al Agenției Evreiești, cu Moshe Erem membru al Knesset (parlamentul israelian) și cu mulți alții. Nu a evitat niciun efort. În anii 1930, el a scris o serie de eseuri care îi detaliază punctele de vedere ca gânditor global. În eseurile sale, „Responsabilitate reciprocă”, „Libertatea” și mai ales în „Pacea” și „Pacea în lume”, Ashlag a detaliat modul în care omenirea poate înflori în prosperitate și pace.

Dar Ashlag a fost în primul rând un cabalist. Prin profunda sa înțelegere a creației, dobândită prin studiul Cabalei, el a devenit un gânditor atât de înțelept. Visul lui era ca toată lumea să fie la fel de înțeleaptă ca el și ca toată lumea să aibă grijă de omenire la fel de mult ca el.

Pentru a realiza acest lucru, el a scris două comentarii monumentale asupra celor mai importante scrieri din înțelepciunea Cabalei. Prima sa lucrare a fost un comentariu format din șase volume la scrierile lui ARI, în special Arborele vieții și Cele opt porți. În comentariul său, pe care l-a intitulat Studiul celor zece Sefirot, el a interpretat scrierile acestui mare cabalist din secolul al XVI-lea, astfel încât oamenii contemporani să se poată raporta la ele și să le înțeleagă.

Cea de-a doua realizare a sa și cea mai ilustră a fost scrierea unui comentariu elaborat la Cartea Zohar, completată cu patru introduceri care explică cititorului cum să înțeleagă acest text vital. În comentariul său, pe care l-a intitulat Sulam [Scara], a tradus textul aramaic al Zoharului în ebraică și a interpretat semnificația cuvintelor, astfel încât cititorii să poată vedea cum cartea vorbește nu despre lumea fizică, ci despre procesele spirituale prin care trec toți studenţii Cabalei. Drept semn al respectului, Rav Așlag a devenit ulterior cunoscut sub numele de Baal HaSulam [Autorul Scării] după numele pe care l-a dat comentariului său.

Omenirea nu a descoperit încă ce ne-a dat acest cel mai mare dintre oameni. El și-a început introducerea în Studiul celor Zece Sefirot cu următoarele cuvinte: „La începutul cuvintelor mele, găsesc o mare nevoie de a sparge un zid de fier care ne separă de înțelepciunea Cabalei, de la ruina Templului [acum 2.000 de ani] până la această generație”.

Dar de ce ar trebui să studiem Cabala? Câteva paragrafe mai târziu, Baal HaSulam răspunde el însuși la această întrebare: ca să găsim sensul vieții. În cuvintele sale, „Dacă ne punem inima să răspundă la o singură întrebare foarte faimoasă, sunt sigur că toate aceste întrebări și îndoieli vor dispărea de la orizont și veți căuta să le înlocuiţi, adică această întrebare pusă cu revoltă, pe care întreaga lume şi-o pune, și anume: „Care este sensul vieții mele?” Cu alte cuvinte, acești ani numărați din viața noastră, care ne-au costat atât de mult, precum și numeroasele dureri și chinuri pe care le-am suferit, completându-le la maxim, cine este cel care se bucură de ele?”

În tratatul său, „Timpul de a acționa”, Baal HaSulam împărtășește marea sa dorinţă ca toată lumea să știe despre ce este cu adevărat Cabala. „De mult timp”, scrie el, „conștiința mea m-a împovărat cu cererea de a ieși și de a crea o lucrare fundamentală cu privire la esența … înțelepciunii autentice a Cabalei și să o răspândesc printre națiuni, astfel încât oamenii vor veni să cunoască și să înțeleagă corect aceste lucruri înalte în adevăratul lor sens”.

Din fericire, astăzi scrierile sale și scrierile tuturor cabaliștilor sunt doar la un clic distanță. Pe Kabbalah.info, am pus la dispoziție gratuit toate materialele, astfel încât toată lumea să poată studia.

Dar munca lui Baal HaSulam nu este terminată. Omenirea suferă și este mai divizată ca niciodată. Noi, care prețuim moștenirea sa sacră, trebuie să o ridicăm de unde a rămas și să le transmitem tuturor înțelepciunea adevărului, a iubirii și a unității.

Discuții | Share Feedback | Ask a question




"Cabala și Semnificatia Vieții" Comentarii RSS Feed