Black Friday, partea 1

Intrebare: Traim intr-o lume care este supusa unor schimbari radicale in societate, politica, psiholigia umana si, in mod particular, in psihologia consumatorilor.

Exista o extraordinara incantare in jurul zile de 25 Noiembrie, asa numita “Black Friday – Vinerea Neagra”, pentru ca asta este ziua in care bunurile sunt vandute la pret redus in America si in alta tari din lume. Cumparaturile s-au  transformat in amuzament si un mod de a primi impliniri. Oamenii innebunesc si se aseaza la cozi lungi, dorm in corturi in fata magazinelor, pentru a astepta deschiderea acestora. A fost un caz in 2008 cand multimea a spart usile si a calcat in picioare angajatii Wal-Mart. Cumparaturile si achizitiile au devenit principala valoare a societatii si culturii moderne. Care este cauza pentru setea aceasta de consumatorism in lumea moderna?

Raspuns: Faptul este ca suntem obisnuiti sa evaluam o persoana dupa bunastarea sa: cat de mult valoreaza, cat de mult castiga. Ne uitam la exteriorul cuiva, verificand cum este imbracat, cum se comporta, ce masina conduce, in ce fel de casa locuieste, cum arata nevasta si copiii sai si ce pozitie are in societate.

Desi, in timpurile noastre, formele externe au inceput sa-si piarda din semnificatii. Odata era foarte important si toata lumea trebuia sa apara conform statutului. O persoana era acceptata in functie de aparentele sale si determinau cine este si carei clase sociale apartinea.

Asta nu este neaparat adevarat in timpurile noastre. Cand vedem un barbat imbracat in costum negru, camasa alba si cravata, ne gandim imediat ca ar fi un avocat. Dar chiar si printre oamenii de afaceri aceasta costumatie nu mai este neaparat obligatorie. Iar oamenii de stiinta, se imbraca simplu in pullovere. Oamenii incep sa acorde o mai mica importanta hainelor.

Dar interesul pentru cumparaturi este inca foarte ridicat, pentru ca o persoana se simte mult mai sigura daca cumpara ceva placut egoismului sau. Daca am frigiderul plin, gardoreba plina si o masina, totul mi se pare a fi in regula. In felul acesta se masoara increderea in viata unei persoane.

De exemplu, americanii se simt increzatori daca au mai multe arme in casa “pentru orice eventualitate”. Oamenii bogati, pentru a se simti in siguranta, si-au construit buncare si spatii contra bombelor. Altii cresc legume in gradinile lor pentru a avea ceva de mancare in caz de nevoie.

In timpurile noastre, oamenii sunt atat de stresati incat isi fac griji pentru viitor. In asemenea zile, precum “Black Friday”, aceasta isterie se imprastie in toata lumea. Pentru persoana moderna, cultura consumatorista este foarte importanta. Totusi, cu cat ne dezvoltam, cu atat acordam mai putina atentie frumusetii externe si apreciem hainele convenabile mai mult, confortul caminului si in tot ceea ce facem.

Este in mod special caracteristic pentru generatia tanara sa nu se mai gandeasca la cat de bine arata si sa se gandeasca mai mult la confort. La urma urmei, sunt deja preocupati de intrebarea sensului vietii; minimizeaza viata materiala si o lasa in planul secund.

Intrebare: Cu toate astea exista un interes exagerat in cumparaturi, care poate fi comparat cu bulimia, cand o persoana cumpara lucruri ca apoi sa le returneze inapoi magazinelor. De unde vine aceasta boala?

Raspuns: Persoana simte o goliciune interna pe care spera sa o acopere prin cumparaturi. Chiar si cand isi alege profesia, nu tine cont de inclinatiile sala naturale, ci se gandeste la cat de mult poate castiga pentru a putea cumpara mai mult. La urma urmei, nevoia noastra naturala interna este dorinta de a ne bucura si de a primi, iar oamenii aspira constant la ceea ce nu au.

Toata lumea are un anumit set de dorinte pe care doreste sa la satisfaca: mancare, sex, familie, bani, onoare si cunoastere. Acestea insa se afla in proportii diferite in fiecare, asadar fiecare este atras de sentimente diferite. Dar toate aceste sentimente sunt achizitii prin care speram sa ne satisfacem. Cumparaturile comune sunt cauzate de o dorinta naturala si normala de umplere, dar si de influenta mediului. Daca altii se grabesc sa cumpere, ma aprind si eu pentru ca suntem in acelasi camp al dorintelor care ne conecteaza si ne influenteaza pe noi toti. Prin urmare, daca exista un curent al modei, sunt atras de el.

Daca in timpul acestor zile bunurile sunt vandute cu reduceri mari, de ce nu am pregatit o lista de lucruri necesare din timp pentru a le cumpara? Singura problema este ca, in mod obisnuit, cand ajungem in locurile acestor evenimete, persoana nu mai cumpara din lista, ci incepe sa innebuneasca si sa apuce totul, la fel ca toata lumea. La urma urmei, oamenii obisnuiti actioneaza dupa legile gloatei care le afecteaza parerile.

Doar o educare speciala poate ridica persoana putin mai sus, astfel incat sa inteleaga cum functioneaza. Are nevoie de pregatire psihologica pentru a putea intelege de ce i se intampla in modul asta, pentru ce, de unde provine si cum se poate relationa cu situatia intr-o maniera rationala. Toata aceasta animozitate este umpluta artificial, iar persoana obisnuita este total acaparata de reclame.

Ca si rezultat, persoana plateste mai multi bani decat se asteapta, dar primeste senzatia ca traieste la fel ca toata lumea si nu mai rau decat ceilalti si ca este realizat in viata. Vede ca actioneaza in acelasi fel ca toata lumea si in plus are mult mai mult decat ceilalti. Exista o competitie aici si implinirea egosimului nostru este mai mare decat normal. Ca si rezultat, agitam lumea cu lucruri de care nu avem nevoie, iar prin urmare sunt destinate de fi aruncate oricum: mancare, electrocasnice, iar hainele si incaltamintea oricum nu o purtam.

In felul acesta ne limitam. La urma urmei, a urma turma, din spatele majoritatii, nu vom atinge nimic in mod special. Pentru a atinge un scop special, trebuie sa ne separam de turma, sa ne ridicam deasupra ei, si se ne rupem de “cultura de masa”, de cliseele oamenilor goi, distrati și fara a accepta critica.

Din emisiunea de pe Kab Tv o viata noua din 24.11.2016

Discuții | Share Feedback | Ask a question




"Cabala și Semnificatia Vieții" Comentarii RSS Feed

Articolul următor: