Era iluminării și emancipării, partea 5

Confruntarea dintre două mișcări

Întrebare: Cândva după expulzarea evreilor din Spania, mișcările spirituale au început să înflorească în Safed, iar cunoașterea Cabalistă a început să se răspândească printre mase.

Însă atunci diseminarea rapidă a mișcării noi a provocat un răspuns și rezistență. Învățătorii spirituali ai școlii tradiționale lituaniene a început să se opună răspândirii acestei cunoașteri cu boicoturi, bârfe la autorități și exterminarea fizică.

Cum poate cineva să explice asta? De ce învățătura lui Ari, care deja ar fi trebuit să fie întrupată în umanitate, dintr-o dată a eșuat și căderea a început din nou?

Răspuns: Asta nu este o eșuare ci o dezvoltare naturală a metodei corecției, care nu poate merge doar printr-o singură linie. Ea merge exact prin două linii și este realizată între ele, în cea de-a treia.

Ca rezultat, a reieșit că Cabala lui Baal Shem Tov este aceeași Cabala a lui Ari, care a fost înțeleasă de mase. El a organizat Cheder, adică un loc pentru clase. El a recrutat persoane tinere în grupul său, în totalitate indiferent de statutul lor. Și apoi grupuri mari de studenți și leaderi ai mișcărilor Hasidice au fost formate din studenții săi. Ei erau populari în special printre populația evreiască a Ucrainei, Belarusului și Europa de Est unde școlile lor erau organizate.

Însă în același timp, o altă scoală, care a fost fondată de Vilna Gaon, a apărut. El credea că oamenii ar trebui să fie învățați gradual și numai aceia care au obținut cunoaștere mare în Talmud, într-un studiu simplu al Torei.

În opinia lui, studiul Cabalei nu ar trebui răspândit printre oamenii obișnuiți, ci printre elitele cărora puteau fi explicate lumile spirituale și alte predestinări ale umanității doar după ce ei au stăpânit cu seriozitate Tora “uscată”.

Întrebare: Cabala vorbește despre iubirea aproapelui în forma sa cea mai simplă, pământeană. Care a putut să fie pericolul de a studia Cabala?

Răspuns: Adevărul este că atunci când vorbești pur și simplu despre iubirea pentru aproapele tău, prin asta tu lași o persoană să creadă că dacă îi tratează pe alții corect, atunci nimic altceva nu este necesar. Prin urmare, este un fel de amețeală în înțelegerea “iubirea pentru apropiat”.

Așa a fost formată o mișcare  în Hasidism că dacă tu iubești altă persoană și pare că-l tratezi corect, atunci asta este suficient. Nimic mai mult nu este necesar, iar tu deja îți împlinești predestinarea.

Și Vilna Gaon a susținut: “Nu, este necesar să studiezi serios Tora, Talmudul Babilonian și cu grijă să ții toate legile. Numai după asta cineva poate studia Cabala.”

Prin urmare, în introducerea la marea să muncă, Studiul celor Zece Sefirot, Baal HaSulam acordă multă atenție la asta. Chiar la început el pune întrebarea: “Este necesar cu adevărat să cunoști pe deplin toate marile legi ale împlinirii Torei în lumea noastră și numai după asta să studiezi Cabala?

“Sau este suficient să o faci în paralel? Sau chiar, poate nu este necesar deloc să știi și să te supui tuturor legilor așa de strict? Deoarece Creatorul ne cere să ne corectăm inimile mai mult decât să ne umplem capul cu tot felul de legi.”

Astfel aici noi suntem în starea unei mari contradicții ideologice. Și este foarte serios deoarece vorbește despre metoda corecției sufletului. Ar trebui să fie predată copiilor de la vârsta de treisprezece ani sau chiar și mai devreme? Sau poate, ea poate fi explicată de asemenea și femeilor? Sau doar marilor experți în Talmudul Babilonian?

Această contradicție ideologică a fost un proces necesar și s-a pregătit de la sine.

De pe KabTV “Analiza sistematică a dezvoltării poporului Israel” 8/5/19

Discuții | Share Feedback | Ask a question




"Cabala și Semnificatia Vieții" Comentarii RSS Feed