“Nu exista niciun fel de liber arbitru”

In stiri (Atlantic) “De secole, filosofii si teologii au sutinut aproape unanim ca civilizatia, asa cum o stim, depinde de o credinta larg raspandita in liberul arbitru – iar pierderea acestei credinte ar putea fi catastrofala. …”

“Stiintele au crescut in mod constant, fiind tot mai indraznete in afirmarea faptului ca, comportamentul uman poate fi explicat prin legile precise ale cauzei si efectului. Aceasta cotitura in perceptie este continuarea unei revolutii intelectuale care a inceput acum 150 de ani, cand Charles Darwin a publicat pentru prima data Originea Speciilor. …”

“Galton a lansat o dezbatere, care a durat tot secolul 20, despre natura versus hrana. Sunt actiunile noastre efectul manifestarii geneticii noastre ?  Sau rezultatul a ceea ce a fost imprimat in noi este din mediul inconjurator ? …”

“In deceniile recente, studiile functionarii interne a creierului ne-au ajutat sa rezolvam dezbaterea natura-hrana – si a dat o lovitura ideii de liber arbitru. Scanarile creierului ne-au permis sa privim in creierul unei persoane, reveland retele complicate de neuroni si permitand cercetatorilor sa ajunga astfel la consensul ca retelele de neuroni sunt atat genetice cat si in functie de mediul inconjurator. Dar exista, de asemenea, o axioma in comunitatea stiitifica ca aprinderea unor neuroni determina nu doar unele sau majoriatea, ci toate gandurile, sperantele, memoriile si visele noastre. …”

“Multi cercetatori spun ca psihologul american Benjamin Libet a demonstrat in anii ’80 ca nu avem liber arbitru. Era deja stiut ca activitatea electrica construieste in creierul  omului actiunea inaintea lui, de exemplu, miscarea mainii. Libet a demonstrat ca aceasta contructie apare inainte ca persoana sa ia constient decizia de miscare a mainii. Experienta constienta a deciziei de a actiona pe care, de regula, o asociem cu liberul arbitru, rezulta a fi o extensie de fapt, o reconstructie ulterioara a evenimetelor care apar in creier, dupa ce acesta a dat comanda de actiune a miscarii. …”

“Dezbaterea secolului 20 natura-hrana ne-a pregatit sa gandim despre noi in forma influentelor in afara controlului nostru. … Provocarea propusa de neuro cercetatori este si mai radicala : Descriu creierul ca un sistem fizic precum oricare altul si sugereaza ca nu vrem sa-l operam intr-un mod diferit de cel al operarii batailor inimii. Imaginea comportamentului uman, conform oameniilor de stiinta contemporani, este cea a unui neuron aprins, care cauzeaza aprinderea altora, fiind cauza gandurilor si faptelor noastre, precum intr-un lant care se intinde in trecutul nostru inainte de nastere si chiar mult mai in spate, in timp. In principiu suntem, prin urmare, complet predictibili. Daca am putea intelege arhitectura si chimia creierul fiecarui individ destul de bine, am putea, in teorie, sa prezicem raspunsul sau individual la orice stimuli cu un procent de acuratete de 100%.

“Saul Smilansky, un profesor de filosofie  al Universitatii din Haifa din Israel, a ajuns la o concluzie dureroasa : ‘Nu ne putem permite ca oamenii sa internalizeze adevarul despre liberul arbitru’”

“Smilansky este convins ca liberul arbitru nu exista in sensul traditional – si ca ar fi foarte rau daca majoritatea oamenilor ar realiza adevarul  asta.”

Raspuns: Conform Intelepciunii Cabalei nu exista liber arbitru in conformitate cu definitia obisnuita. Toate actiunile persoanei sunt inconstiente si sunt facute inconstient si doar dupa ce sunt intelese, iar unele dintre actiuni nu sunt mereu intelese. Conform multor texte cabaliste, precum cel al lui Baal HaSulam “Ma ingradesti inainte si dupa” din scrierile Shamati, vorbesc despre asta. O alta parte a literaturii cabaliste este divizata in doua parti : partea care depinde de Creator si partea care depinde de om.

Studiul Cabalei se reduce, de fapt, la studiul si implementarea liberului nostru arbitru, dar nu putem defini si implementa decat numai in baza intelegerii actiunilor Creatorului si doar cand atributele noastre devin egale Lui, prin aderarea cu El, ca un partener. Scopul actiunilor noastre consta in intelegerea noastra si in completa noastra conexiune dintre toate actiunile omului si cele ale Creatorului. Aceasta se numeste adeziune.

Discussion | Share Feedback | Ask a question




"Kabbalah" Comentarii RSS Feed