Experimentul inchisorii Stanford

Experimentul a fost realizat de o echipa de cercetatori condusa de profesorul de psihologie Philip Zimbardo de la Universitatea Stanford. Douăzeci şi patru de elevi au fost selectaţi din 75 pentru a juca rolul deţinuţilor şi de a trăi într-o închisoare jalnica în subsolul cladirii de psihologie Stanford „…. La 12 studenţi am cerut să joace rolul deţinuţilor, 12 elevi au fost selectati pentru a juca rolul poliţiştilor.

„Participanţii s-au adaptat bine la rolurile lor, chiar dincolo de ceea ce Zimbardo însuşi s-a aşteptat, conducand „ofiţerii ” sa afişeze măsuri autoritare şi în cele din urmă să supună unii prizonieri la tortură. La rândul lor, multi dintre prizonieri au dezvoltat atitudinea pasivă şi au acceptat abuzul fizic, şi, la cererea poliţiştilor, cu usurinta au aplicat pedeapsa altor deţinuţi care au încercat să oprească acest lucru.

Experimentul l-a afectat chiar şi pe Zimbardo însuşi, care, în calitatea sa de „Administrator al închisorii,” a pierdut din vedere rolul său ca psiholog şi a permis ca abuzul sa continue ca şi cum ar fi fost o închisoare adevărată. Cinci dintre prizonieri au fost destul de deranjati de proces, iesind din experiment mai devreme, iar întregul experiment a fost oprit brusc după numai şase zile… în loc de paisprezece zile programate initial. ”

Concluzie: Cele mai multe dintre relele din lume nu se întâmplă din cauza motivaţiei rele, ci pentru că unuia i se spune: „. Fii parte din echipa noastra, fa la fel ca toţi ceilalţi .” Atunci, o persoană simte că ea însaşi nu este responsabila, ci acesta este rolul său, i s-a spus aşa şi astfel isi permite să facă lucruri pe care nu le-ar fi făcut în condiţii normale.

Două luni după experiment, unul dintre gardieni a spus că într-adevăr nu putea să creadă că el a fost capabil de astfel de comportament. El a fost şocat că a devenit o astfel de persoană, şi când a facut asta, n-a simţit nici remuşcări, nici vinovăţie. Abia mai tarziu, cand a inceput sa se gandeasca la acest lucru, si-a dat seama că a fost o parte din el pe care nu a observat-o inainte.

Chiar şi atunci când unui deţinut i-a fost data o şansă de a ieşi din închisoare şi i s-a explicat că experimentul s-a terminat, el a fost atât de profund cufundat în rolul său, incat nu a putut accepta acest lucru. El s-a îngrijorat mai mult despre reputaţia lui în închisoare, dorind să se întoarcă şi să dovedească altor deţinuţi că nu a fost un trădător.

Comentariul meu: Asa cum ştiinţa Cabalei explică, mediul defineşte şi formeaza o persoană, şi în afară de mediu, nu există nici o altă forţă care ne afectează şi determină ceea ce suntem si ceea ce devenim. Prin urmare, este foarte important sa creezi un mediu adecvat, în conformitate cu scopul pe care doresti să-l realizezi. Şi acesta este principiul de bază al educatiei cabalistice: să fii într-un grup care studiază legile naturii (Creatorul) şi doreşte să realizeze echilibrul şi unitatea cu ea (Creatorul).

Discuții | Share Feedback | Ask a question




"Cabala și Semnificatia Vieții" Comentarii RSS Feed

Articolul anterior: