“Descifrând cartea lui Iona, profetul mântuirii” (Times Of Israel)

The Times of Israel a publicat noul meu articol “Descifrând cartea lui Iona, profetul mântuirii

Ziua Ispășirii, Yom Kippur, este considerată cea mai solemnă zi din calendarul evreiesc, dar știm de ce? Răspunsul stă în Cartea profetului Iona. Citirea sa, ca parte cheie a rugăciunii în această zi special, este menită să descopere codul pentru salvarea umanității și, făcând asta, mântuindu-ne pe noi înșine – poporul evreu.

Povestea lui Iona vorbește despre un profet care a încercat mai întâi să se ferească de misiunea sa, dar în cele din urmă s-a pocăit. Misiunea sa a fost să salveze orașul Ninive, ai cărui locuitori nu erau evrei. Având în vedere starea precară a lumii de astăzi, ar trebui să aruncăm o privire mai atentă asupra acestei povești și a semnificației ei pentru fiecare persoană de pe Pământ, în special pentru noi, evreii, și asupra rolului nostru față de întreaga umanitate.

În poveste, Dumnezeu îi poruncește lui Iona să le spună oamenilor din Ninive, care au devenit foarte răi unii cu alții, să își corecteze relațiile dintre ei, dacă doreau să supraviețuiască. Cu toate acestea, Iona a renunțat la rolul său și a fugit pe mare cu o corabie, într-un efort de a scăpa de porunca lui Dumnezeu, făcând marea să se dezlănţuie și aproape să scufunde nava. În culmea furtunii, Iona a mers să doarmă, detaşându-se de tumult și lăsându-i pe marinari să se descurce singuri. Treptat, ei au început să bănuiască că cineva dintre ei a fost cauza furtunii și zarul a căzut asupra lui Iona, singurul evreu aflat la bord.

Lumea de astăzi este similară cu corabia lui Iona. Acum, marea din jurul nostru se dezlănțuie, iar marinarii, care sunt întreaga omenire, dau vina pe evreul de la bord pentru toate necazurile lor. După cum este scris, „Nici o nenorocire nu vine în lume decât pentru Israel” (Yevamot 63) și așa cum scrie cabalistul Yehuda Ashlag (Baal HaSulam), „acestea cauzează sărăcie, ruină, jaf, ucidere și distrugere în întreaga lume” ( Introducere la Cartea Zohar).

O lumina către natiuni

Putem fi mai înțelepți decât Iona și să evităm loviturile, acţionând și unindu-ne de bunăvoie, pentru a neutraliza tot răul. În carte, Iona le spune marinarilor să-l arunce peste bord, pentru că numai asta va calma marea. Fără tragere de inimă, marinarii se supun și furtuna se calmează. O balenă îl înghite pe Iona și timp de trei zile și trei nopți rămâne în abdomenul ei, analizându-și acțiunile și deciziile. El imploră pentru viață și jură să-și îndeplinească misiunea.

La fel ca Iona, fiecare dintre noi poartă înăuntru ceva care stârnește lumea. Noi, poporul Israel, purtăm o metodă pentru realizarea păcii prin conexiune. Unitatea este însăși rădăcina ființei noastre. Este ceea ce ne face popor pentru că am fost declarați națiune, numai după ce ne-am angajat să fim „ca un singur om cu o singură inimă”, când “am stat în fața Muntelui Sinai și ne-am străduit să ne iubim aproapele ca pe noi înșine”. Astăzi trebuie să resuscităm această legătură pentru că oriunde mergem, această putere neexploatată destabilizează lumea din jurul nostru, pentru a ne obliga să ne unim și să deschidem conducta bunătății și a liniștii.

Așa cum separarea actuală dintre noi proiectează separarea către întreaga umanitate, unitatea dintre noi va radia și pentru restul națiunilor, inspirându-i să se unească. Aceasta va înzestra omenirea cu forța necesară pentru a realiza o conexiune mondială. Acesta este sensul de a fi „lumină pentru națiuni”. Așadar, singura întrebare este dacă ne asumăm responsabilitatea, sau preferăm să fim aruncați peste bord, pentru a accepta ulterior îndeplinirea sarcinii noastre.

Dacă vrem să punem capăt necazurilor noastre, să scăpăm de antisemitism și să avem o viață sigură și fericită, trebuie să ne unim și astfel să oferim un exemplu de unitate pentru toate națiunile. Astfel vom aduce pace și liniște lumii. În caz contrar, ura națiunilor față de noi va continua să crească. Prin urmare, poporul Israel trebuie să devină un model pentru lume. Rav Kook, primul rabin șef al Israelului, a explicat-o în cartea sa, Orot Kodesh (Luminile sacre), „De vreme ce am fost ruinați de ura neîntemeiată și lumea a fost ruinată cu noi, vom fi reconstruiți de iubirea necondiţionată și lumea va fi reconstruită cu noi”.

Discuții | Share Feedback | Ask a question




"Cabala și Semnificatia Vieții" Comentarii RSS Feed