Cum definesti Binele si Raul?

Zohar, Capitolul VaYikra (Domnul a chemat), paragraful 87: Deoarece Tora a iesit din Bina, primele table (legi) au fost scrise din Bina, cand s-a scris Harut (Inscriptionat) in table, nu citi Harut (inscriptionat) cu Kamatz, ci, mai degraba Herut (libertate), cu Tzereh. Este libertatea reala, deoarece este locul de care toate libertatile depind, pentru ca acolo nu exista nicio libertate pentru toate Kilpot, decat numai prin lumina Bina. De asemenea, nu exista nimic in Tora care sa fie impartit sau sa nu mearga intr-un singur loc, Malchut, sau care sa nu se adune intr-un izvor nesecat, care este Iesod.

Suntem materia creatiei, dorinta de placere, de a ne implini pe noi insine. Dorinta este capabila numai sa primeasca. Daca intentia deasupra acestei dorinte este de a primi pentru sine, atunci numim aceasta intentie (dar nu dorinta) rea.

Dorinta este materie care nu se schimba. Nu poate fi considerata buna sau rea. Numai intentia determina daca dorinta este buna sau rea. Si aici se gaseste liberul nostru arbitru.

Nu avem liber arbitru asupra dorintelor noastre de nivel neanimat, vegetal sau animal. Nu putem schimba nimic la aceste dorinte. Acest fapt este confirmat de toate cercetarile stiintifice. Singura schimbare pe care o putem face este la niveul uman; putem schimba intentia deasupra dorintei.

Dorinta a fost creata de Creator si ne-a fost data intr-o forma care nu se poate schimba. Intentia de deasupra dorintei, care ne-a fost data initial, este egoista, de dragul propriei noastre persoane. Trebuie sa realizam ca aceasta intentie este rea, pentru ca tinteste impotriva unitatii, impotriva daruirii catre semeni si impotriva daruirii catre Creator.

Totusi, intentia noastra poate fi transformata in de dragul celorlalti, de dragul daruirii. Atunci este numita inclinatia buna. Astfel, inclinatia rea si inclinatia buna, sau binele si raul, sunt definite conform intentiei proprii; dar inclinatia insasi, dorinta, este de neschimbat. Totul este definit de intentia de la nivelul uman. Intentia de a deveni similari Creatorului este numita buna, iar cea care se opune – este raul. Expresia intentiei se reflecta in unitatea sau separarea de ceilalti.

De aceea, din toate intentiile mele, am optat numai pentru aceea care imi da libertatea alegerii: libertatea de a ma uni cu ceilalti prin transmiterea intentiei pentru daruire reciproca. Si atunci vom deveni egali cu Creatorul.

Aceasta este singura noastra sansa de a alege raul sau binele, fie in relatie cu egoismul nostru, fie in relatie cu ceea ce Creatorul a pus inaintea noastra. De aceea, daca dorim sa ne corectam, se poate face numai prin Bina, calitatea superioara de daruire. Cand Bina ajungela dorinta de placere, ii transforma inclinatia rea intr-o calitate buna. Adica ii schimba intentia de primire in intentie de daruire.

Din prima parte a  Lectiei zilnice de Kabbalah 17.05.10, Zohar

Discussion | Share Feedback | Ask a question




"Kabbalah" Comentarii RSS Feed