Un copil învață totul pe cont propriu

627.2Una dintre cele mai grave gafe este să crezi că pedagogia este știința copilului; Nu! Este știința omului (Janusz Korczak, Cum să iubești un copil).

Ideile și realizările pedagogice practice ale lui Janusz Korczak au intrat permanent în istoria pedagogiei poloneze și mondiale. Au devenit o sursă unică de cunoștințe, idei și inspirație în căutarea unor noi soluții educaționale…

Pentru Korczak, munca sa socială și educațională fermă cu copii din centru a fost o modalitate de a manifesta reverență față de ceea ce este uman în figura copilului. A fost și o modalitate de a recunoaște, prin acțiune, întreaga valoare umană a copilului. …

Compania copiilor poate fi într-adevăr obositoare, a recunoscut Korczak. Dar asta nu pentru că trebuie să ne străduim să ne coborâm la nivelul lor. Dimpotrivă: efortul constă în a trebui să ne ridicăm la nivelul lor, la sentimentele lor, pentru a nu-i răni. Odată ce am învățat să cunoaștem copiii, ne dăm seama, a susținut Korczak, că nu avem de ce să ne lăudăm.

„În ceea ce privește sentimentele, ele ne depășesc cu o putere nestăpânită. În ceea ce privește intelectul, ei sunt egalii noștri, doar fără experiență…” (“Actualitatea și relevanța abordării pedagogice a copiilor și a creșterii lor” a lui Janusz Korczak).

Întrebare: În opinia dumneavoastră, pedagogia este pentru copii sau pentru adulți?

Răspuns: Este să-i înțelegi pe copii.

Întrebare: Deci, se dovedește că este pentru părinți, pentru profesori și nu pentru copii?

Răspuns: Da, și ce este de învățat un copil? Cum poți să-l înveți?! Treptat, va învăța singur din viață.

Întrebare: Deci, toate aceste instituții unde se predă, se predă, se predă, de fapt…?

Răspuns: Ei nu învață nimic. Copilul are propriul său aparat conceptual; el este constant în el și prelucrează toate datele primite din lumea exterioară. Și totul se întâmplă foarte repede pentru el.

Întrebare: Copilul le prelucrează singur, așa cum spuneţi? Învață chiar de unul singur?

Răspuns: Da.

Întrebare: Atunci de ce există întregul sistem de creștereeducaţie, tot acest sistem uriaș?

Răspuns: Se învârte în jurul nostru de la sine și asta este. Nu putem face nimic cu el. Nu poți pune nimic într-un copil, ci numai mediul, prietenii, profesorii de asemenea, parțial. Dar toate acestea creează lumea interioară a copilului, care apoi intră în viață. Și apoi începe să ia de la viață.

Întrebare: Ce credeţi că este parenting-ul? Acum ați împins educația puțin înapoi.

Răspuns: În primul rând, educația și creșterea nu sunt același lucru. Educația umple un copil cu tot felul de cunoștinţe, iar parentingul este un exemplu de adult pentru un copil despre cum să se comporte în anumite circumstanțe.

Întrebare: Este un adult un profesor, un părinte, un mediu și așa mai departe?

Răspuns: Da.

Întrebare: Deci, se dovedește că educația potrivită este să puneți copilul într-un mediu care să ofere exemplele potrivite. Ce exemple ar trebui să i se arate unui copil pentru ca acest copil să crească corect și să fie crescut corect?

Răspuns: Este imposibil de spus. Copilul selectează el însuși aceste exemple și le asimilează.

Întrebare: Îi arăt un exemplu, dar poate că ia ceva al lui din asta și înțelege doar asta?

Răspuns: Da.

Întrebare: Cum pătrunzi în lumea acestui copil?

Răspuns: Nu este nevoie! Lasă-l să se dezvolte singur.

Comentariu: Dar trebuie să-l ghidez cumva.

Răspunsul meu: Nu cred că este necesar. Lasă-l să alerge pe stradă, să comunice cu semenii săi și astfel se va dezvolta.

Întrebare: Ar trebui să existe un mediu ideal în care un copil să crească?

Răspuns: Copii și animale.

Întrebare: Să am copii și animale în preajmă. Și unde este locul pentru un adult?

Răspuns: Nu există loc pentru un adult acolo. Adulții vor impune copiilor tot felul de legi comportamentale, iar acest lucru nu este necesar. Treptat, copilul va crește și va descoperi singur aceste legi.

Întrebare: Ar trebui un adult să se implice în luptele copiilor?

Răspuns: Nu! Cred că aici nu ar trebui să fie profesori.

Întrebare: Și atunci ce crește dintr-un copil dacă, așa cum spuneți este înconjurat de copii, animale, natură?

Răspuns: În conformitate cu lumea sa interioară, el se îmbibă și absoarbe tot ce se poate obține din lume.

Comentariu: Există de asemenea, desen, dans și istorie naturală. Există un loc în care vine un adult și spune: „Lasă-mă să învăț copilul”. Lucruri de genul acela.

Răspunsul meu: Nu este nevoie! El va învăța singur. Iar toate aceste discipline impuse lui, dimpotrivă, îl vor limita.

Comentariu: Vorbesc deja despre discipline simple: dans, desen. Va stăpâni chiar și asta?

Răspunsul meu: Da.

Întrebare: Există vreo concluzie de tras?

Răspuns: Concluzia este foarte simplă: lasă copiii în pace cu gândurile și instrucțiunile tale mărețe, pedagogie, tot-tot-tot ce este în tine.

Întrebare: Dar atunci părinții? Părinții, adulții, mai există cumva… Cum ar trebui părinții să-și crească copiii în mod corespunzător?

Răspuns: Nu văd în nicio generație, și noi am trăit multe, multe, multe sute de generații, că o generație a luat ceva util și bun de la părinți și a realizat ceva util și bun. De fiecare dată doar reînvățăm.

Întrebare: Deci, înveți din greșelile tale, înveți din viața ta, înveți totul singur. Și este necesar să lași, spuneţi dvs., o persoană cu acest „el însuși”, să-l lași să plece?

Răspuns: Da. Sper că vom ajunge într-o stare în care vom înțelege cum ar trebui să tratăm copiii în general. Sper că acest lucru va fi înțeles și realizat în viitorul apropiat.

Din KabTV “Șiri cu Dr. Michael Laitman” 14/12/23

Discuții | Share Feedback | Ask a question




"Cabala și Semnificatia Vieții" Comentarii RSS Feed