Ca un mănunchi de trestii – Oameni de sacrificiu, partea 4

CAPITOLUL 6

Oameni de sacrificiu

CĂZUȚI ÎN DIZGRAȚIE

Pentru a demonstra cât de prisos consideră lumea că am fi, să luăm în considerare următoarele fapte: în 1938, Adolf Hitler era dornic să-i expedieze pe evreii germani şi austrieci oricui era dornic să-i accepte. Nimeni nu i-a vrut. Hitler a declarat că putea ”doar spera şi aştepta ca restul lumii, care-i simpatiza atât de mult pe aceşti criminali (evrei), vor suficient de generoşi pentru a-şi converti această simpatie măcar într-un ajutor practic. Noi (Germania nazistă), în ceea ce ne priveşte, suntem pregătiţi să-i punem pe aceşti criminali la dispoziţia acestor ţări, chiar şi pe vapoare de croazieră, dacă aşa doresc.”159

Cu toate acestea, naţiunile, în unanimitate, au refuzat să îi primească pe evrei. În luna iulie a anului 1938, reprezentanţii majorităţii ţărilor din lumea liberă, s-au reunit în Evian-les-Bains, o staţiune de pe malul sudic al imaculatului lac Geneva, în Franţa. Scopul lor era acela de a discuta şi de a găsi soluţii la ”problema evreiască”, adică pentru evreii care doreau să părăsească Germania şi Austria, mai înainte de a fi prea târziu. Evreii germani şi austrieci îşi puneau toate speranţele în această conferinţă. Ei credeau că ţările participante vor căuta cu sinceritate să-i ajute şi le vor oferi un adăpost sigur. Dar au fost amarnic înşelaţi.

Deşi delegaţii de la conferinţă şi-au exprimat empatia faţă de suferinţele evreilor datorate regimului Nazist, ei nu şi-au luat angajamente şi nici nu au oferit soluţii. În locul acestora, ei au calificat conferinţa ca fiind abia un început, care nu a mai fost niciodată continuat. În mod diplomat, delegaţii au afirmat că, ”Emigrarea involuntară a maselor mari de oameni a devenit atât de frecventă, încât acutizează probemele rasiale şi religioase, conduce la creşterea neliniştii internaţionale şi poate prejudicia, în mod serios, procesul de pace din cadrul relaţiilor internaţionale.”160

În orice caz, deoarece conferinţa, patronată de preşedintele SUA Franklin D. Roosevelt, s-a organizat cu condiţia ca ”nici o ţară să nu fie forţată să-şi schimbe cotele de imigraţie, ci să-şi asume schimbări voluntare”161, hotărârile acesteia au oferit prea puţine speranţe, evreilor disperaţi din Germania şi Austria.

Yad Vaşem, Centrul Mondial pentru Cercetarea, Documentarea, Educarea şi Comemorarea Holocaustului, memorialul oficial al Israelului, dedicat victimelor holocaustului, a descris, ”Pe măsură ce conferinţa avansa, delegat după delegat, şi-a declinat disponibilitatea ţării sale de a primi refugiaţi suplimentari. Delegatul Statelor Unite, Myron C. Taylor, a afirmat că ţara sa va contribui prin punerea la dispoziţie a  cotei de imigranţi germani şi austrieci, care, la acea vreme, era necompletată. Delegatul britanic a declarat că teritoriile lor de peste mări erau, în cea mai mare parte, nepotrivite pentru stabilirea europenilor, cu excepţia unor părţi din Africa de est, care ar putea adăposti un număr limitat de oameni. Anglia însăşi, fiind suprapopulată şi suferind de şomaj, era nedisponibilă pentru imigrare; în plus Palestina a fost exclusă în întregime, din discuţiile de la Evian. Delegatul francez a spus că Franţa a atins ”punctul maxim de saturaţie, în ceea ce priveşte admiterea de refugiaţi”. Celelalte state europene au exprimat ecoul acestui sentiment, cu variaţiuni minore. Australia nu putea încuraja imigraţia refugiaţilor pentru că, ”deşi nu avem probleme rasiale reale, nici nu dorim să importăm una.” Delegaţii naţiunilor din Noua Zeelandă, Canada şi America Latină au invocat criza economică, ca motiv pentru care nu puteau accepta refugiaţi. Doar minuscula Republică Dominicană s-a oferit să contribuie cu mari, dar nespecificate, suprafeţe de teren, pentru colonizare agricolă.”162

Câteva luni după conferinţă, uşile s-au închis iar soarta evreimii europene a fost pecetluită.

159 – Ronnie S. Landau, Holocaustul nazist: istoria și înțelesul lui (US, Ivan R. Dee, 1994), 137.

160 – Decizia luată la conferința Evian despre refugiile evreiești” (July 14, 1938),Jewish Virtual Library, url: http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/evian.html

161 – Yad Vashem, Shoah Resource Center, “Evian Conference,” url: http://www1.yadvashem.org/odot_pdf/Microsoft%20Word%20-%206305.pdf

162 – Yad Vashem, “Related Resources, Evian conference,” url: http://www1.yadvashem.org/yv/en/exhibitions/this_month/resources/evian_conference.asp

Discuții | Share Feedback | Ask a question




"Cabala și Semnificatia Vieții" Comentarii RSS Feed